RECENZJA | TOM 17, NUMER 5, P445-455,01 MAJA 2018
RECENZJA | TOM 17, NUMER 5, P445-455,01 MAJA 2018
Diagnostyka i leczenie dystrofii mięśniowej Duchenne’a, część 3:
opieka podstawowa, postępowanie w nagłych wypadkach, opieka psychospołeczna i zmiany opieki przez całe życie
Poprawę funkcjonowania, jakości życia i długowieczności pacjentów z dystrofią mięśniową Duchenne’a (DMD) osiągnięto dzięki multidyscyplinarnemu podejściu do leczenia w wielu specjalnościach opieki zdrowotnej. W części 3 niniejszej aktualizacji rozważań dotyczących opieki nad DMD skupiamy się na opiece podstawowej, postępowaniu w sytuacjach kryzysowych, opiece psychospołecznej i zmianach opieki w ciągu życia. Wielu lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej i medycyny ratunkowej nie ma doświadczenia w radzeniu sobie z powikłaniami DMD. Zapewniamy przewodnik po ostrych i przewlekłych schorzeniach, z którymi mogą spotkać się ci dostawcy pierwszej linii. Przy dłuższym przeżyciu osoby z DMD stają przed wyjątkowym zestawem wyzwań związanych z problemami psychospołecznymi i zmianami w opiece. Omawiamy oceny i interwencje, które mają na celu poprawę zdrowia psychicznego i samodzielności,
Ten artykuł jest częścią 3 aktualizacji rozważań dotyczących opieki nad dystrofią mięśniową Duchenne’a (DMD) z 2010 roku.1,2
W częściach 1 i 2 tego przeglądu przedstawiamy zaktualizowane wytyczne dotyczące postępowania w tej ciężkiej, postępującej chorobie nerwowo-mięśniowej w wielu specjalnościach. W części 3 przedstawiamy rozważania dotyczące podstawowej opieki zdrowotnej, postępowania w nagłych wypadkach, opieki psychospołecznej i przejścia opieki przez całe życie. Z wyjątkiem opieki psychospołecznej, są to nowe dodatki do rozważań dotyczących opieki, których włączenie było motywowane informacjami zwrotnymi od pacjentów, ich rodzin i grup wspierających DMD.
Wiele osób z DMD dożywa obecnie trzydziestki i więcej.3
Przy dłuższym przeżyciu należy zająć się zupełnie nowym zestawem problemów dotyczących zdrowia psychicznego, opieki psychospołecznej i przejścia w dorosłość. Zagadnienia te obejmują niektóre z podstawowych składników ludzkiego spełnienia i szczęścia i obejmują sferę edukacji, powołania, dojrzewania, niezależności, relacji osobistych, zdrowia emocjonalnego i intymności. Znaczenie tych kwestii odzwierciedla fundamentalną zmianę w opiece nad DMD: uznanie, że oprócz zwiększania długowieczności, pomaganie osobom w osiągnięciu jak najlepszej jakości życia jest istotną częścią opieki zdrowotnej.
Świadczeniodawcy podstawowej opieki zdrowotnej to zazwyczaj lekarze, pielęgniarki lub asystenci lekarzy, którzy specjalizują się w pediatrii, medycynie rodzinnej lub medycynie wewnętrznej i zapewniają swoim pacjentom tak zwany dom medyczny. Amerykańska Akademia Pediatrii opisuje dom medyczny jako dostępny, skoncentrowany na rodzinie, ciągły, wszechstronny, skoordynowany, współczujący i efektywny kulturowo.4
Wszyscy pacjenci, szczególnie ci o specjalnych potrzebach, powinni korzystać z domu medycznego charakteryzującego się dostępnością i ciągłością opieki.5
Panel ekspertów ds. podstawowej opieki zdrowotnej i postępowania w sytuacjach nagłych (członkowie komitetu wymienieni w części 1 niniejszego przeglądu) zdecydowanie popiera koncepcję domu medycznego dla osób z DMD lub równoważne modele podstawowej opieki zdrowotnej, takie jak brytyjski model lekarza ogólnego. Świadczeniodawcy ci powinni współpracować ze specjalistą nerwowo-mięśniowym danej osoby.
Świadczeniodawca podstawowej opieki zdrowotnej jest często pierwszym lekarzem, który słyszy obawy rodziny dotyczące osłabienia mięśni dziecka, inicjując proces prowadzący do rozpoznania DMD. Przewodnik dotyczący oceny dziecka z opóźnieniem neuromotorycznym można znaleźć w części 1 niniejszego Przeglądu; the ChildMuscleWeakness.orgstrona internetowa zawiera dodatkowe zasoby. Dziecko z hipotonią i podwyższonym poziomem kinazy kreatynowej w surowicy należy skierować do specjalisty nerwowo-mięśniowego; jednak główny świadczeniodawca często będzie osobą, która poinformuje rodzinę o podejrzeniu DMD. Możliwość diagnozy DMD powinna być przedstawiona bezpośrednio, ale ze współczuciem, pamiętając, że te wczesne dyskusje medyczne zwykle nadają ton temu, jak pacjenci i ich rodziny reagują na przepływ informacji w trakcie procesu diagnostycznego. Świadczeniodawcy podstawowej opieki zdrowotnej powinni jak najlepiej wykorzystać okazję do nawiązania silnych i opartych na zaufaniu relacji z dotkniętą chorobą rodziną, co może zapewnić bardzo potrzebne źródło stabilności i wsparcia podczas interakcji pacjentów z wieloma wyspecjalizowanymi świadczeniodawcami.6
Panel 1 przedstawia rozważania dotyczące podstawowej opieki zdrowotnej, podsumowując role świadczeniodawcy podstawowej opieki zdrowotnej jako części zespołu opiekuńczego. Celem świadczeniodawcy podstawowej opieki zdrowotnej jest zapewnienie opieki pierwszej linii w ostrych i przewlekłych problemach medycznych, koordynacja opieki z odpowiednimi specjalistami, udzielanie zaufanych porad i ciągłość opieki przez całe życie oraz optymalizacja dobrostanu i jakości życia pacjentów i ich członkowie rodziny. Zalecana struktura przyjęta przez to podejście do podstawowej opieki zdrowotnej z DMD może zostać zakwestionowana w kontekście międzynarodowych różnic w dostarczaniu opieki zdrowotnej. W takich okolicznościach korzystne jest dostosowanie celów i zadań rekomendowanych interwencji do lokalnego środowiska ochrony zdrowia.
Uwagi dotyczące podstawowej opieki zdrowotnej nad osobami z dystrofią mięśniową Duchenne’a
Podawać wszystkie szczepienia przeciwko żywym wirusom zalecane przez amerykańskie Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorobom (CDC)7
Postępuj zgodnie z harmonogramem szczepień CDC przeciwko pneumokokom,8 integracja PCV13 z PPSV23
Upewnij się, że lekarz podstawowej opieki zdrowotnej lub dentysta nakłada lakier zgodnie z protokołem9
Lokalny oddział ratunkowy może nie mieć doświadczenia w opiece nad osobami z DMD. Aby zoptymalizować wyniki leczenia pacjentów, świadczeniodawcy medyczni potrzebują dobrego przygotowania w kwestiach wyjątkowo istotnych dla postępowania w sytuacjach nagłych z osobami z DMD. Panel 2 zawiera przegląd kluczowych zagadnień związanych z opieką w nagłych wypadkach nad pacjentami z DMD i ma być przydatnym przewodnikiem kieszonkowym dla dostawców medycyny ratunkowej, lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej i specjalistów nerwowo-mięśniowych. Panel jest również źródłem informacji dla pacjentów, którzy mogą zabrać ze sobą ten przewodnik, gdy szukają pomocy w nagłych wypadkach.
Kluczowe zagadnienia związane z doraźną opieką nad pacjentami z dystrofią mięśniową Duchenne’a *
W mniej krytycznych sytuacjach skonsultuj się z Protokołem steroidowym PJ Nicholoff10
Szczegółowe omówienie zarządzania kryzysowego znajduje się w załączniku . Ponadto szczegóły dotyczące leczenia oddechowego, kardiologicznego, ortopedycznego i chirurgicznego (w tym złamań, znieczulenia i sedacji) można znaleźć w części 2 niniejszego Przeglądu. Szczegółowe omówienie stosowania glikokortykoidów i wywołanej steroidami niewydolności nadnerczy w DMD omówiono w części 1; zalecamy PJ Nicholoff Steroid Protocol do dozowania sterydów stresowych.10
Od czasu opublikowania rozważań opiekuńczych w 2010 roku,1,2
Wykazano, że ekspresja dystrofiny w mózgu różni się w zależności od mutacji genetycznej u pacjentów z DMD.11,12
Co więcej, mniejsza całkowita objętość mózgu, mniejsza objętość istoty szarej, mniejsza anizotropia frakcyjna istoty białej oraz wyższa średnia i promieniowa dyfuzyjność istoty białej wykazano w badaniu MRI osób z DMD w porównaniu ze zdrowymi osobami z grupy kontrolnej.13
W tym badaniu podgrupa pacjentów z DMD bez izoformy Dp140 w największym stopniu przyczyniła się do różnicy w objętości istoty szarej. Z funkcjonalnego punktu widzenia nasilenie opóźnienia poznawczego pacjenta wydaje się różnić w zależności od umiejscowienia mutacji genu dystrofiny i wpływu tej mutacji na izoformy dystrofiny w OUN pacjenta.14,15,16,17
Dobrze rozpoznany wzorzec mocnych i słabych stron poznawczych można zaobserwować w profilach neuropsychologicznych pacjentów z DMD,18,19,20
co może uzasadniać rozpoznanie współistniejącego zaburzenia neurorozwojowego lub neuropsychiatrycznego. U osób z DMD odnotowano wysokie wskaźniki niepełnosprawności intelektualnej (17–27%), trudności w uczeniu się (26%), zaburzenia ze spektrum autyzmu (15%), zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (32%) i lęk (27%).17,21,22,23
Trudności w nauce związane z umiejętnościami językowymi, takimi jak czytanie, są również bardziej powszechne niż inne trudności w nauce w tej populacji.24
Ponadto zwrócono większą uwagę na przebieg funkcjonowania emocjonalnego i społecznego osób z DMD w ciągu całego życia.25
Rozważania dotyczące opieki zostały zaktualizowane, aby podkreślić odpowiednie badania przesiewowe i ocenę tych stanów oraz omówić interwencje, które mogą być konieczne dla osób z DMD.
Wsparcie psychospołeczne powinno być rozwijane i wdrażane przez całe życie w sposób, który promuje myślenie o przyszłości i stawia oczekiwania, że jednostki będą aktywnie uczestniczyć w ich opiece i codziennych czynnościach. Kluczowe elementy potrzebne do promowania zdrowia psychospołecznego pacjentów i ich rodzin zostały przedstawione w panelu 3 i opisane bardziej szczegółowo poniżej. Dodatkowo, rozważania panelu dotyczące opieki psychospołecznej według stadium choroby przedstawiono na rycinie 1 .
Elementy klinicznej opieki psychospołecznej nad pacjentami z dystrofią mięśniową Duchenne’a
Odpowiednim narzędziem dla pacjentów pediatrycznych jest Kwestionariusz Mocnych Stron i Trudności;26 dla pacjentów dorosłych 9-punktowa skala depresji Kwestionariusza Zdrowia Pacjenta (PHQ-9)27 oraz 7-itemowa skala zespołu lęku uogólnionego (GAD-7)28 są odpowiednie; dla rodziców pacjentów w wieku 5–17 lat odpowiednia jest Skala Osobistego Przystosowania i Umiejętności Ról (PARSIII)29,30 (skala i program punktacji jest dostępny na stronie Parent Project Muscular Dystrophy)
Pacjenci i członkowie ich rodzin są narażeni na zwiększone ryzyko depresji i lęku, szczególnie w głównych punktach przejścia do opieki w postępie choroby. Zespół opieki nerwowo-mięśniowej powinien obejmować klinicystę zdrowia psychicznego (tj. psychologa, psychiatrę, pracownika socjalnego lub pielęgniarkę psychiatryczną), który ma specjalistyczne przeszkolenie i doświadczenie w pomaganiu rodzinom i osobom z przewlekłymi schorzeniami medycznymi lub neurorozwojowymi. Podczas każdej wizyty w poradni nerwowo-mięśniowej należy zbadać stan zdrowia psychicznego i jakość życia. Odpowiednim narzędziem dla pacjentów pediatrycznych jest Kwestionariusz Mocnych Stron i Trudności,26 który jest dostępny w wielu językach. Dla pacjentów dorosłych 9-punktowa skala depresji Kwestionariusza Zdrowia Pacjenta27 oraz 7-itemowa skala zespołu lęku uogólnionego28 są zalecane. Wreszcie, dla rodziców pacjentów w wieku 5–17 lat zalecana jest Skala Osobistego Przystosowania i Umiejętności Ról (skala i program punktacji jest dostępny na stronie Parent Project Muscular Dystrophy).29,30
Jeśli badanie przesiewowe jest pozytywne, klinicysta zdrowia psychicznego powinien zostać zaangażowany do dalszej oceny. Każda klinika powinna mieć co najmniej plan postępowania w przypadku samobójstw. Zalecana jest coroczna formalna ocena przez lekarza zdrowia psychicznego w celu oceny samopoczucia psychicznego jednostki, rodziców i rodzeństwa. Gdy potrzebne jest formalne leczenie zaburzeń psychicznych, należy zastosować standardowe praktyki oparte na dowodach, najlepiej te stosowane w populacjach z przewlekłymi schorzeniami.
Skierowanie na oceny neuropsychologiczne powinno być brane pod uwagę w momencie diagnozy, ale jest niezbędne, gdy pojawiają się obawy dotyczące postępu rozwojowego. Neuropsycholog to psycholog kliniczny, który posiada specjalistyczne przeszkolenie i doświadczenie w formalnej ocenie funkcji poznawczych i psychologicznych. Poprzez obserwację i wdrożenie standaryzowanych testów neuropsycholog może ocenić rozwój poznawczy dziecka, umiejętności akademickie (lub gotowość szkolną dla młodszych osób), funkcjonowanie społeczne, dostosowanie emocjonalne i regulację behawioralną. W USA okręgi szkolne często przeprowadzają podobne testy, ale zakres takich testów jest zwykle węższy niż ten wykonywany przez neuropsychologów, a wyniki mogą nie być interpretowane z odpowiednim odniesieniem do kontekstu medycznego. Kompleksowa ocena umożliwia ukierunkowane rekomendacje, a neuropsychologowie powinni współpracować z rodzinami, aby opracować plany interwencji, które można wdrożyć w domu i szkole. Ponowna ewaluacja może być przeprowadzana co 2-3 lata w celu monitorowania postępów rozwojowych dziecka i reakcji na interwencje, ale często jest to uzasadnione, gdy następuje gwałtowna zmiana w funkcjonowaniu, pojawiają się nowe obawy lub następuje poważna zmiana obejmująca dom lub szkołę.
DMD wpłynie na zdolność ucznia do stałego dostępu do swojego środowiska edukacyjnego. Należy zapewnić udogodnienia, aby zmaksymalizować zdolność dziecka do normalnego funkcjonowania z rówieśnikami. Przy wsparciu terapii zajęciowej i fizjoterapeutycznej działania i usługi edukacyjne mogą wymagać modyfikacji w oparciu o fizyczne funkcjonowanie dziecka. Należy również zapewnić udogodnienia w przypadku częstych nieobecności medycznych. U dzieci, które mają potrzeby poznawcze, behawioralne lub edukacyjne, należy rozważyć dodatkowe usługi, takie jak terapia mowy i języka, stosowana analiza behawioralna lub specjalistyczne nauczanie akademickie. Realizacja i cele tych usług powinny być sformalizowane. W USA, Dostęp do miejsc i usług edukacji specjalnej jest wymagany przez ustawodawstwo federalne na mocy Ustawy o Edukacji Osób Niepełnosprawnych, która wymaga formalnego planu edukacyjnego. Plan powinien być aktualizowany corocznie, aby odzwierciedlić zmieniające się potrzeby dziecka i postępy rozwojowe.
Rozważania dotyczące opieki z 2010 r. nie dotyczyły konkretnie zmian w opiece. Kilka podsumowań konferencji i warsztatów donosiło o wchodzeniu w dorosłe życie z DMD, a ankiety na temat doświadczeń osób z DMD wykazały braki w poradnictwie i planowaniu przejścia.31,32,33,34,35
Niewiele jest jednak badań dotyczących skutecznych interwencji i wyników w okresie przejściowym. Rozwijając aktualne rozważania dotyczące opieki nad DMD, panel ekspertów ds. zmian w opiece przeanalizował następujące kwestie: opublikowane artykuły przedstawiające stanowisko w sprawie zmiany; literatura dotycząca nastolatków i młodych dorosłych z DMD; oraz narzędzia przejściowe publikowane przez grupy rzeczników, organizacje prywatne i agencje rządowe.36,37,38,39,40
Przegląd planowania przejścia przedstawiono na rysunku 2 .
Już we wczesnym dzieciństwie świadczeniodawcy, wychowawcy i rodzice powinni dążyć do zaangażowania młodych ludzi z DMD w ich opiekę i planowanie na przyszłość. Zgodnie z zaleceniami American Academy of Pediatrics, American Academy of Family Physicians i American College of Physicians, pacjenci i ich rodziny powinni zostać poinformowani o planach przejścia na opiekę zdrowotną przed ukończeniem przez pacjenta 12 lat, z rozpoczęciem dyskusji na temat przejścia i planowania do wieku 13-14 lat.36
Plan ten powinien obejmować usługi, które należy świadczyć, dostawców tych usług oraz szczegóły dotyczące sposobu ich finansowania. Plan powinien być oparty na potrzebach, pragnieniach i wartościach osoby z DMD i jej rodziny. Plan powinien być przeglądany i aktualizowany co roku.
Koordynator opieki lub pracownik socjalny powinni być odpowiedzialni za planowanie przejścia, bez którego opieka może ulec fragmentacji, a zalecenia mogą pozostać zlekceważone, tak że potrzeby jednostki nie zostaną zaspokojone.29
Koordynator opieki może służyć jako centralne źródło odpowiedzi na pytania; ułatwiać komunikację między dostawcami a rodziną; nawigować uprawnieniami do świadczeń ubezpieczeniowych; pomagać w nabyciu przepisanego sprzętu; zidentyfikować agencje opieki środowiskowej; adwokat dla uczniów w ich szkołach; zapewnić przekazywanie dokumentacji medycznej; identyfikować i chronić zasoby finansowe; i skorzystaj z pomocy systemów opieki społecznej, takich jak organizacje pomocy społecznej, kliniki specjalistyczne i grupy wsparcia (np. Parent Project Muscular Dystrophy, Muscular Dystrophy Association [MDA], Action Duchenne, Muscular Dystrophy UK i DMD Pathfinders).
Planowanie przejścia powinno obejmować plan ciągłości opieki zdrowotnej ze świadczeniodawcami pediatrycznymi (opieka podstawowa i podspecjaliści) do czasu ustanowienia opieki dla dorosłych. W zależności od dostępności świadczeniodawców w społeczności skład zespołu opieki zdrowotnej może się różnić, ale opieka multidyscyplinarna powinna być kontynuowana przez całe dorosłe życie.41
Koordynator przejścia powinien ułatwiać nastolatkowi samodzielne zarządzanie opieką zdrowotną, ułatwiać skierowanie do odpowiednich świadczeniodawców dorosłych oraz zapewnić przekazywanie dokumentacji medycznej.
Od najmłodszych lat ludzie z DMD wiedzą, że żyją z postępującą chorobą i powinni być włączani do dyskusji na temat opieki zdrowotnej. Kiedy dana osoba wykazuje zainteresowanie i zdolność do samoobrony w różnych sytuacjach oraz gdy bierze udział w dyskusjach na temat swojej opieki i potrzeb, właściwe jest przejście od interakcji skoncentrowanych na rodzinie do skoncentrowanych na pacjencie.38,42
Przynajmniej raz w roku młody człowiek z DMD, jego lekarze i opiekunowie powinni zaangażować się w odpowiednie rozwojowe dyskusje na temat celów opieki długoterminowej. Czas spędzony w samotności z co najmniej jednym lekarzem powinien rozpocząć się we wczesnym okresie dojrzewania. Odpowiednie narzędzia obejmują Mapę Drogową MDA do Niepodległości,43 który oferuje wyprzedzające wskazówki dotyczące koncepcji związanych ze zdrowiem w późniejszych stadiach DMD.
Dorośli z DMD wyrazili obawy, że kwestie rokowania, długowieczności i przygotowania do podejmowania decyzji medycznych nie są omawiane wystarczająco wcześnie i wystarczająco często.35
Osoby, które znają oczekiwany przebieg DMD, mogą zapewnić wgląd w decyzje dotyczące opieki zdrowotnej, które zwykle są częścią tego progresji, takie jak te związane z intensywną opieką zdrowotną, opcjami wentylacji i leczeniem niewydolności serca. Poważne zmiany fizyczne – w tym utrata możliwości poruszania się, rozwój skoliozy i pogorszenie czynności układu oddechowego lub serca – powinny skłonić do ponownej oceny celów opieki. Świadczeniodawcy powinni przygotować pacjentów i ich rodziny na przewidywane komplikacje, tak aby potencjalne interwencje były rozważane przed ostrymi zmianami i kryzysami medycznymi. Dyskusje przewidujące mogą wzmocnić pacjentów i mogą promować samostanowienie w oparciu o osobiste wartości i cele opieki.
Konsultacje w zakresie opieki paliatywnej mogą być przydatne w różnych okresach życia osoby z DMD: w momencie diagnozy, w momencie podejmowania ważnych decyzji terapeutycznych, w czasie zdarzeń zagrażających życiu oraz w końcowej fazie opieki.44
Program nauczania Wizja Nadziei45 integruje zasady pediatrycznej opieki paliatywnej z opieką nad osobami z DMD. Gdy celem opieki jest komfort i śmierć z godnością, należy oferować usługi hospicyjne w celu zapewnienia wsparcia emocjonalnego i opieki fizycznej pacjentom i ich rodzinom.
Planowanie opieki z wyprzedzeniem obejmuje decyzje dotyczące opieki, którą chciałby otrzymać, gdyby nie był w stanie mówić za siebie, w oparciu o osobiste wartości i preferencje.46
Planowanie to jest szczególnie ważne w przypadku DMD, ponieważ przebieg kliniczny może charakteryzować się okresami stabilności przeplatanymi epizodami kryzysu medycznego.46
Narzędzia do zaawansowanego planowania opieki, takie jak „Wyrażanie moich wyborów”,47 pozwól osobom z DMD wyrazić, w jaki sposób wolą być pocieszeni, wspierani, traktowani i zapamiętywani. Przepisy różnią się, ale w wielu miejscach nieletni mogą uczestniczyć w formułowaniu wcześniejszych dyrektyw. Każda osoba w wieku 18 lat lub starsza powinna posiadać wyznaczone pełnomocnictwo dotyczące opieki zdrowotnej. Świadczeniodawcy powinni oferować format takich dyskusji, albo w swoich klinikach, albo poprzez skierowanie do ekspertów zajmujących się zaawansowanym planowaniem opieki.
Przykłady dodatkowych zasobów dotyczących planowania przejścia związanego z edukacją znajdują się w załączniku . Zasoby te obejmują agencje rządowe i usługi dostępne w placówkach edukacyjnych lub przez pracodawców. Dodatkowo, kilka grup rzecznictwa (np. Programy Młodych Dorosłych Stowarzyszenia Dystrofii Mięśni)48 ) oferują strategie planowania, porady peer-to-peer, moderowane internetowe fora dyskusyjne, sieci wsparcia i strony internetowe.
Nie wszystkie osoby z DMD poszukują edukacji poza szkołą średnią, a ogólnie przyjęte cele programowania przejścia na role dorosłych należy rozważyć dla każdej osoby.49
Poszczególne mocne strony i talenty jednostek należy skatalogować, aby stworzyć program znaczących, satysfakcjonujących codziennych czynności. Każdy wykonalny plan powinien uwzględniać niezbędną strukturę wsparcia, w tym dostępność odpowiednich zasobów finansowych, społecznych, edukacyjnych lub zawodowych, technologicznych i opiekuńczych. Dla pacjentów z niepełnosprawnością intelektualną mogą istnieć możliwości zatrudnienia finansowane przez rząd lub prywatne. W przypadku młodej osoby, która nie jest gotowa lub nie jest w stanie w pełni uczestniczyć w zajęciach dla dorosłych, rodziny mogą potrzebować wskazówek dotyczących opieki lub ochrony.
Chociaż członek rodziny jest często najbardziej zaufanym źródłem opieki, zmęczenie opiekuna, starzenie się opiekuna i zmieniona dynamika rodziny są powodami, aby zatrudnić opiekunów osobistych i ustalić plan wytchnienia, który zaczyna się w latach młodzieńczych.50
Bez wytchnienia opiekunowie rodzinni mogą doświadczyć utraty życia osobistego, spędzania wolnego czasu i więzi ze społecznością.51,52
Alternatywni świadczeniodawcy powinni być poinstruowani o codziennych czynnościach i właściwych technikach przenoszenia w celu przewidywania potrzeb zastępczych i wsparcia w nagłych wypadkach.53
Kontakty społeczne mają kluczowe znaczenie dla zdrowia, dobrego samopoczucia, rekreacji i jakości życia. Gdy młodzi ludzie kończą szkołę średnią, ustalone grupy rówieśnicze często się rozpadają, a mobilność fizyczna staje się trudniejsza dla osób z DMD. Możliwości osobistego kontaktu i zaangażowania społecznego pojawiają się mniej naturalnie i stają się rzadszym towarem dla młodych dorosłych z DMD.53
Sugerowane kroki w celu tworzenia i utrzymywania kontaktów ze społecznością poprzez grupy społeczne i zajęcia rekreacyjne są przedstawione w załączniku . Chociaż uczestnictwo jest powszechne, zgodnie uważamy, że nadmiar czasu poświęconego na gry komputerowe może stać się izolacją społeczną, ponieważ młodzi mężczyźni z DMD pozostają w domu, ograniczając ich interakcje z rodziną i przyjaciółmi.